Reisdag 15: Surfs up, dudette!

26 oktober 2018 - Noosa (heads), Australië

Vandaag mag Fleur eens gaan proberen hoe het golfsurfen haar bevalt. Om 8:40 uur verzamelen op een parkeerterein waar een aanhanger met al het materiaal van de surfschool staat. Het ‘plan de campagne’ is al gesmeed, want 2 uur in de hitte (het gaat 33 graden worden vandaag) in je eentje met de jongens in de weer zijn is niet te doen. Zeger wil alleen maar de zee in en Quint wil graag samen zandkastelen bouwen. We gaan dus eerst nog even aan de wandel langs Noosa Main beach, waar we eergisteren ook al eens gelopen hebben.

Het is nog voor 9:00 uur als we aan onze wandeling beginnen, dus veel winkels zijn nog dicht. Genoeg te zien in de etalages gelukkig! We wandelen tussen een paar panden door naar het pad langs het strand. Rustig slenteren we verder, kijkend naar ze mensen op ‘t strand en de passerende wandelaars. Veel hardlopers ook, waarschijnlijk ook mensen die al voorbereiden op de triatlon die hier volgende week gaat plaatsvinden. De aankondigingen en voorbereidingen die te zien zijn, verraden een groots evenement.

We steken weer even terug naar de winkelstraat om bij de bakker brood en iets lekkers te halen. De cake met eromheen chocolade en kokos valt echter niet in de smaak, gelukkig het hamkaasbroodje wel. We lopen het rondje verder en ik denk dat ‘t laat genoeg is voor een ijsje, dus even bij de Seven Eleven naar binnen. Een beter plan! Er staat een automaat met ‘Slurpies’, wat ik van vroeger ken als ‘Slush puppies’. Schaafijs met suikersiroop, dat moet wel een succes zijn voor de jongens. Eén grote beker, want delen is een belangrijk leerpunt voor Zeger. Het blijft toch wel weer een onderneming om ze iets lekkers te laten delen, ondanks dat ‘t een halve liter is. Het valt in elk geval in de smaak!

Intussen is het wel genoeg geweest met het rondwandelen, dus na een korte wandeling staan we rond 10:15 uur te kijken hoe alle surfleerlingen het er van af brengen. Het (b)lijkt nogal een uitdaging. Na even zoeken hebben we Fleur gespot, die sierlijk op de plank ligt met één been omhoog, op zoek naar een golf. Het is vanaf het strand lastig te zien wat een mooie golf is en als er al eentje bij zit, zie je ze kort van te voren. Dat blijkt in het water nog lastiger, dus het is niet echt goed voor je zelfvertrouwen om hier te leren surfen. Voor mij is het lastig om te kijken hoe het bij Fleur gaat, want ik moet constant weer achter Zeger aan die het liefst op z‘n buik de golven in duikt. Het is een feestje voor de jongens hier aan zee!

Om 10:30 uur is er een korte drinkpauze en de jongens sluiten geïnteresseerd aan bij de instructie van de surfleraar. Wat zijn die surfplanken toch mooi! Nog even een klein half uurtje het water in met de laatste instructies. Helaas wederom lastig om te zien hoe Fleur het er van af brengt. Als de les voorbij is om 11:00 uur staan ze uitzinnig te trappelen. Heerlijk dat Fleur weer een handje kan helpen, want ‘t is amper te doen in je eentje. Zeger doet wat surfmoves na van Fleur, terwijl ze mij vertelt hoe en wat. Samengevat: het is natuurlijk altijd lastiger dan het eruit ziet, en na toeslaan van de vermoeidheid wordt het alleen maar moeilijker, hoe graag je ook wil!

Ik zoek met Zeger een plek in de schaduw en Quint grijpt z’n kans om even lekker met Fleur een zandkasteel te bouwen, dat niet direct gesloopt wordt door z’n broertje. Rond 11:30 uur ben ik wel genoeg afgebakken, dus na nog even lekker met de voeten in ‘t water, gaan we tegen 12:00 uur weer naar ons huisje. Thuis nog even een boterham en daarna is ‘t vandaag aan mij om een siësta met Zeger te doen. Om 14:30 uur kom ik er uit en even later is Zeger ook wakker. Nog even een paar boodschappen halen voor we morgen vertrekken en daarna met z’n allen ‘t zwembad in.

Vandaag heeft Zeger ‘t beter naar z’n zin in ‘t zwembad. Quint geniet er altijd van! Het is zelfs een beetje een bijzondere dag, want ondanks dat het ‘vrij het water in springen’ nog niet helemaal lukt (we moeten hem opvangen), mag ik ‘m wel ‘weggooien’. En dat gaat een aantal keren prima, als ik ‘m een beetje opvang, maar ik mag ‘m ook een keer écht weggooien.... Koppie onder, maar zonder huilen zwemt hij naar de kant en pakt de handdoek om z’n gezicht af te drogen. Terug het water in zonder een onvertogen woord! We komen er wel! Zeger zwemt ondertussen lekker zelf rond met z’n bandjes rond z’n bovenarmen en een grote ronde om z’n middel. Echt even lekker afkoelen samen!

De maaltijd vanavond is een combinatie van wraps & tacoshells, met een vulling van kip met ui, courgette, tomaat, mais en kidneybonen. Avocado’s erbij, sla, gerapste kaas, zure room, helemaal af dus! Heerlijk zitten eten samen. De courgette is voor Quint inmiddels geen probleem meer, nu werden de kidney bonen er uit gevist. Door Zeger ook, maar bij hem juist omdat hij die lekker vindt. Je gaat je afvragen of ze het er om doen!

De jongens lekker hun bed in, kunnen wij inpakken. Deze keer met wat meer aandacht inpakken, want we moeten de huurauto morgen inleveren omdat we naar Sydney vliegen!

1. Elles:
    26 november 2018
    Jullie hebben echt Super kinderen . Prachtige foto's !!!!!