Reisdag 60: Van Rotorua naar Matakana

10 december 2018 - Matakana, Nieuw-Zeeland

Vandaag vertrekken we naar alweer onze laatste accommodatie. Ik heb even geteld en het is de 19e plek waar we verblijven deze reis. Wat een aantal! <poeh> Wel bizar ook trouwens hoe snel het went: om de paar dagen alle spullen inpakken, een paar uur tot een dag reizen en op een volgende plek weer helemaal een ‘thuis’ maken met het gezin. Het is echt heel erg fijn hoe goed het de jongens ook afgaat, helemaal als je nagaat dat ze geen moment heimwee hebben gehad. Wat een heerlijk gevoel geeft dat, dat je als gezin zo’n sterke band hebt, dat het overal en altijd goed is, als je maar samen bent.

Onze reis van vandaag is er eentje met weinig spannends voor de boeg qua leuke tussenstops. We reizen via Hamilton, waar Hobbiton de enige écht interessante optie is om te bekijken. Hobbiton is het filmdecor van ‘the Shire’ uit Lord of the Rings & The Hobbit. Ondanks dat Fleur inmiddels de trilogie van LotR en deel 1 van de Hobbit heeft gezien, kan het haar niet genoeg boeien voor een de-tour, dus ik geloof het ook wel. We hebben immers een rit voor de boeg van 3 uur volgens maps.me, maar in de praktijk weten we inmiddels wel beter. De kaarten app van Apple komt al op 3:45 uur, dus met wat pauzes tussendoor verwacht ik dat we er ongeveer 5 uur over gaan doen. De praktijk blijkt wat weerbarstiger, want we komen uiteindelijk pas na 15:30 uur aan, terwijl we om 9:30 uur vertrokken, een goede 6 uur reistijd.

Wat hebben we gedaan onderweg? Als eerste hadden we een pitstop waar een gevulde plastic zak bij kwam kijken.... Nee, niet Zeger met een vieze luier, Quint was weer wagenziek.... Fleur naar achter, stoeltje op de voorstoel en weer door. Als tweede hadden we een stop&go in een dorpje voor een koffie-to-go en het weggooien van de plastictas. Na een paar uur de derde stop voor Quint die moest plassen. En dat was ‘t... Ergo, drukte qua verkeer, eerst op de ‘provinciale’ highway, daarna veel werk aan de weg, om over te gaan in langzaamrijdend en stilstaand verkeer vanaf 30 kilometer onder Auckland. Een intensieve rit, maar we komen veilig en wel aan op een heerlijke plek in Matakana!

Onze accommodatie heeft zicht op een wijngaard en een rivier, wat in dit geval betekent, dat ons huisje op een helling staat met voor en achter ons wijngaard en in de verte uitzicht op de rivier. Het is heerlijk rustig, want de andere huisjes (b)lijken niet bezet. We gaan nog even boodschappen doen in Warkworth, net een wat grotere plaats met 2 grote supermarkten op nog geen kwartier rijden. We durven het aan om weer broccili mee te nemen voor de jongens, naast een groene salade voor onszelf. Fleur bakt aardappelpartjes terwijl ik de shaslick spiezen op de BBQ doe, gevolgd door een paar ‘beef patties’ (hamburgers). Uiteindelijk komen de ‘minute-steaks’ niet uit de verpakking, kunnen we morgen wel eten. Het is genieten buiten op het terras van het lekkere eten met een heerlijk glas wijn erbij. En zo is de intensieve autorit al weer vergeten!