Reisdag 61: Brick Bay Sculpture trail & een enorme Kauri

11 december 2018 - Matakana, Nieuw-Zeeland

Op aanraden van de eigenaar van Matakana Riverside gaan we vandaag de Brick Bay sculpture trail lopen, een wandeling van 2 kilometer langs ruim 60 beeldende kunstwerken. Het is mooi weer, het park en bos waar we doorheen lopen zijn schitterend, de vijver is vol met bloeiende lelies, de kids hebben er zin in en wij ook! De variatie aan kunstwerken is enorm, en het is leuk om samen met Quint te bedenken wat je in sommige dingen ziet, of hem uitleg te geven. Halverwege komen we erachter dat alles te koop is en de prijzen op de achterkant van de plattegrond staan, geen kattenpis! Het stukje extra wandelen naar Kauribomen valt een klein beetje tegen, we hadden op dikkere (oudere) Kauri’s gehoopt, terwijl de oudste hier niet ouder dan 150 jaar oud zijn. Kauri’s zijn bomen die eeuwenoud kunnen worden, en in de loop der jaren een gigantisch dikke stam ontwikkelen. Later op de dag komen we gelukkig alsnog aan ons trekken!

Bij Brick Bay hoort ook een wijnhuis en een restaurant (Glasshouse Kitchen) en dat willen we beleven tijdens de lunch. Roeland bestelt weer een ‘paddle’ met vier verschillende wijnen (iets meer dan een glas bij elkaar), ik drink een beetje mee, en we genieten van onze lamsburger en salade met kip en geitenkaas. De jongens hebben weer een lekker plateau met fruit, vlees, kaas, cracker en brood. Na het delen van twee heerlijke toetjes en een lekkere koffie toe, verlaten we dit mooie plekje.

We rijden naar de dikke kauri’s bij het Warkworth museum, en die zijn zeker de moeite waard! 800-1000 jaar oud! Er zijn er in het verleden veel gekapt voor houtwinning en omdat Maori ze gebruiken voor het maken van kano’s, maar gelukkig staan er hier nog een paar. Het is fijn dat we er geen uren voor hoefden te rijden naar het noorden, waar op 2,5 uur rijden een groot Kauripark zit!

We zijn laat thuis, en Zeger laat zich niet meer verleiden tot een middagslaap ondanks dat ik erbij ben gaan liggen. Hij loopt naar Roeland en Quint, ik mag daarentegen even van Roeland blijven liggen, heerlijk! Daarna eten we lekker noodles met vlees van de BBQ en als de kids er zowaar niet te lang over doen om in slaap te vallen kijken we ook nog eens gezellig een film samen: ‘The Accountant’, een aanrader!