Reisdag 1 & 2: De reis ging super!

12 oktober 2018 - Brisbane, Australië

We kwamen op donderdag tot de conclusie dat we onszelf misschien toch ook maar wat luxe moesten gunnen voor het allereerste deel van de reis. Met een (enorme) extra tas ten opzichte van onze reis naar Kos in augustus, is naar de bus lopen, spullen inladen in de bus, uitladen bij ‘t station, slepen naar de trein, trein in, trein uit, etc. immers een weinig ontspannen begin van een reis van meer dan 24 uur. Nog maar even gekeken naar de kosten en uiteindelijk komt een taxi op 30 EUR extra (55 EUR met een taxibusje, tegenover 25 EUR met bus en trein). Dus.... heerlijk ontspannen om 9:15 uur de taxi in en voor 10:00 uur stonden we op Schiphol.

Fleur was op voorhand iets meer bezig met hoe de jongens het zouden doen op de heenreis dan ik, ik zat er wat onbevangener in. Wel zaten we er beiden realisitisch in: je kan weinig anders dan het over je heen laten komen. Stiekem had ik er ook wel vertrouwen dat ze het goed zouden doen, omdat ze eigenlijk altijd wel heel lief en makkelijk zijn, op enkele sporadische g(r)illen na.

Vertrek om 13:10 uur ‘s middags vanaf Schiphol en aankomst om 0:20 uur Nederlandse tijd in Hongkong, maakt dat je écht de nacht(rust) mist. We kwamen namelijk om 6:20 uur lokale tijd aan in Hongkong, waardoor we na rustig uitstappen, toiletbezoek en weer een nieuwe securitycheck, rond 7:30 uur begonnen met wachten tot we konden boarden voor onze vlucht van 12:45 uur. De jongens waren vol energie, dus hebben heerlijk gespeeld in een soort mini-speeltuin, die op meerdere plekken zijn aangelegd in de terminal van Hongkong airport. Echt geweldig hoe leuk de jongens inmiddels samen kunnen spelen!

Quint is met z’n 4,5 (net als elke kleuter tegenwoordig) dusdanig verknocht aan de iPad, dat in een vliegtuig met een touchscreen voor je neus een feestje voor hem is. Met Zeger hebben we toch ook wel geluk gehad deze reis. Ik had nog niet eerder op de ‘bassinet’ gelet in een vliegtuig, maar bij Cathay Pacific is het een reiswieg die net zo groot is als die van een kinderwagen. Zeger kon er, met gemiddelde lengte en gewicht voor een dreumes (zo’n 90 cm en 12 kilo), daardoor ‘opgevouwen’ in liggen. Aandachtsgeil als hij kan zijn, was erin zitten ook geslaagd, want op die manier kon hij alles overzien en vrolijk zitten lachen naar de mensen om hem heen. Doordat we helemaal vooraan zaten, hadden we ook meer ruimte voor ons, waar Zeger heen en weer kon lopen, zonder dat hij gelijk in het gangpad stond. Af en toe wandelde Zeger even het gangpad in om te buurten bij de stoelen naast en achter ons. Op de vlucht van Schiphol naar Hongkong regelde hij voor zichzelf eerst een extra yoghurtje en later ook nog een ijsje, de charmeur! Ik denk dat hij op beide vluchten samen (bijna 20 uur), opgeteld misschien een half uur gehuild zal hebben. Quint kwam denk ik op een kwartier tijdens de 2e vlucht, toen hij vermoeid wakker werd, nadat hij eerst zittend in de stoel en daarna liggend voor ons geslapen had.

Fleur heeft tijdens de eerste vlucht nog wel een klein beetje geslapen, ik helemaal niet, maar mocht op Hongkong even liggen. Ongeveer 1,5/2 uur op een bankje gelegen en daarmee net even bij kunnen tanken. Tijdens de 2e vlucht heeft Zeger zoveel geslapen, dat we zelf ook beiden tegelijk makkelijker onze ogen dicht konden doen. Dat Zeger zo goed sliep kwam zeker ook doordat het licht werd gedimd, wat mij wel verraste, aangezien de vlucht van 12:45 uur tot 21:15 uur duurde en de aankomst 23:15 uur lokale tijd in Brisbane was. Hoe dan ook perfect voor ons als overstappers!

Laatste deel van de vlucht nog even snel een primatour genomen, want als ze al bij vertrek van de vlucht aankondigen dat de laatste 1,5 uur nogal wat turbulentie wordt verwacht, heeft mijn maag al gelijk stress. Dan moet ik altijd weer terugdenken aan de landing op Washington jaren geleden, toen echt 1 op de 10 een spuugzakje nodig had van de turbulentie... Dit keer was het gelukkig een storm in een glas water! Ik denk dat we net ‘t verwachte staartje van het noodweer gemist hebben, want de hoeveelheid regen in Brisbane was de 4 dagen voor onze aankomst 40-60 mm per dag. Op de luchhaven zelf was ‘t echt heerlijk rustig. Ik was nog wat nerveus over lange wachttijd bij bagage controles (leuk zo’n programma ‘Border Security’), maar het was echt heel relaxed. Aangegeven dat we wat koek en snoep mee hadden vanuit Nederland en de enige vraag was: ‘Did you buy it at a supermarket or something like that?’ Na onze ‘yes’, was het geen probleem en hoefden we niet eens te laten zien wat we mee hadden.

We hadden al bedacht een taxi te nemen, maar twijfelden nog even over een ‘uber’. Gezien de hoeveelheid bagage vonden we een taxibusje echter wel het handigste. Nog even navraag gedaan voor de shuttle, maar die zou 60 AUD kosten, dus voor de verwachte 10 AUD extra kosten voor taxi wilden we onszelf geen gedoe op de hals halen. Er stond ook nog eens een taxibusje klaar, dus makkelijker kon ook echt niet. Onderweg maar een beetje rondkijken, zonder orientatie en dus ook geen idee hoe lang het nog zou zijn, toen we vanuit een tunnel de stad binnen reden, had ik ook niet verwacht dat het al gelijk centrum zou zijn. Bizar genoeg met nog geen 40 AUD op de teller, stonden we ineens voor onze accommodatie midden in het centrum van Brisbane! Bij het uitzetten van de meter kwamen er denk ik nog wat kosten bij voor tol ofzo, want hij klokte (automatisch) af op 47 AUD. Omgerekend ergens laag in de 30 EUR. Helemaal perfect voor het gemak wat we er zo van hadden en je merkt dus ook dat het voor een gezin van 4 al snel voordeliger is om een taxi te pakken.

Na ruim 31 uur reizen is het zover, bestemming 1: Oaks Charlotte Towers! De accommodatie is een flink hoge toren (45 verdiepingen), waar ons appartement op de 33ste verdieping zit. Het is een woonkamer/keuken met 2 slaapkamers. De kamer van de jongens mocht ik ‘s nachts nog even verbouwen, want een matras op de grond leggen was te krap. Dus de nachtkastjes weg en de bedden tegen elkaar aan en tegen de muur aan. Om 1:15 uur lokale tijd konden we ons bed in. Fleur is (super lief van haar, want ze slaapt nooit rustig met de jongens naast haar in bed) bij de jongens gaan liggen.

Ik had de wekker op 9:30 uur gezet, maar werd compleet gedesorienteerd wakker, dus nadat ik mij besefte waar ik was, heb ik de wekker uitgezet en ben ik in de andere kamer gaan kijken. Ze lagen nog heerlijk te slapen! Terug m’n bed in dus maar en de wekker een uurtje later. Om 10:30 uur maar echt eruit en zowaar, Zeger z’n natuurlijke wekker was ook net gegaan, dus hij was blij om mij te zien. Rustig aan eruit, de jongens een krentenbol en na het douchen om 11:45 uur aan de wandel.

Nederlandse omstandigheden in Brisbane, bewolkt en veel buien (wel 20 graden), maar we zijn goed voorbereid, dus als het nodig is hebben we snel onze regenjassen weer aan!

1. Tara:
    14 oktober 2018
    Jullie eerste blog!!! Super leuk om zo op de hoogte te blijven!! En heel fijn om te horen dat de jongens het zo goed hebben gedaan tijdens de reis. Dikke kus van ons!! T&T&M
  2. Marijke:
    14 oktober 2018
    Wat leuk om zo geïnformeerd te worden over jullie reis belevenissen. Een mooie lange blog voorzien van leuke foto's. Super. Het moet een héérlijk gevoel zijn nu jullie die grote reis achter de rug hebben. De jongens hebben het heel goed gedaan, heel fijn voor jullie. Nu echt vakantie en gaan genieten!
  3. Opa Hans:
    14 oktober 2018
    Fijn dat de reis zo goed is verlopen. Leuk zo’n uitgebreide blog. Het stuk geeft het gevoel erbij te zijn. Ga zo door.
  4. Betty:
    16 oktober 2018