Reisdag 11: Beerwah - Steve Irwin’s Australia Zoo

22 oktober 2018 - Beerwah, Australië

Vandaag één van de weinige dingen die niet als excursie voor ons gepland/geboekt zijn, maar wat al wel volledig in de planning stond: Australia Zoo - Home of the Crocodile Hunter! Yup, the one and only! De hoofdstraat op weg naar Glasshouse Mountains had ons zaterdag bevestigd dat we in de buurt waren: de Steve Irwin Way.

Wat was het toch al een heerlijke voorpret door met de jongens thuis filmpjes te kijken over de krokodillen in de Zoo. Quint was daardoor al helemaal enthousiast en wilde dolgraag de krokodillen zien! We hadden zaterdag op basis van het weer de keuze gemaakt om vandaag te gaan en dat pakte super goed uit. Stond er gisteren eerst nog kans op onweer en regen, vandaag was het qua voorspelling zonnig met 27 graden.

Een dierentuin met een oppervlakte van meer dan 100 hectare, dus net als gisteren maken we weer heel wat meters! Naast een rondgang door het park zijn er demonstraties met de dieren, ze lijken tammer dan in de Nederlandse dierentuinen, maar dat kan ook schijn zijn, doordat in Nederland deze circus-achtige taferelen niet gedemonstreerd worden. Zo maken de tijgers dagelijks een wandeling door het park, zodat ze nieuwe prikkels krijgen, die in de hokken ontbreken. Hoogtepunt van de dag was de show met de papegaaien en zoutwater-krokodillen in het Crocoseum, waarbij de snelheid en het zelfvertrouwen van de krokodillen in het water getoond werden. Eenmaal volledig op het land zijn ze geen partij voor mensen, en worden mensen met rust gelaten, maar niet in het water of aan de waterkant. Ook het Afrika-deel was schitterend ruim opgezet als een ware savanne, waarbij de nachtverblijven allemaal uit het zicht zijn. Alleen het wachten op de tijgershow was achteraf te lang voor wat het voorstelde, kan gebeuren. De kids hebben net als wij genoten!

Thuis gekomen is Roeland snel aan het koken geslagen terwijl ik een rondje liep door de boomgaard met wel 40 soorten fruitbomen, helaas niet de tijd van het jaar om al dat fruit rijp te zien.

Met groene asperges, paprika en champignons als gezonde basis, wordt ‘t vandaag pasta rode saus. Deze maaltijd levert al weer meerdere geluksmomenten op, want Quint zegt zomaar uit zichzelf: “Papa wat heb je heerlijk gekookt!”, om daarna ook nog eens mama te helpen met het afdrogen van de afwas. Topdag!