Reisdag 19: Manly

30 oktober 2018 - Manly, Australië

Vandaag moet volgens de voorspellingen de warmste van onze drie hele dagen in Sydney zijn, en daarom gaan we vandaag naar Manly te gaan. Manly is een soort voorstad van Sydney, en staat bekend om zijn fijne strand. Vanaf Circular Quay, het CS van de ferry’s, gaat er een directe ferry die er zo’n 35 minuten over doet. Het is een leuke tocht, waarin we verschillende baaien passeren voordat we in Manly arriveren.

In Manly lopen we vanaf de werf naar de westkust waar Manly Beach is. Het waait stevig, pittige golven vlak bij het strand met overal bordjes met zwemverboden, en we gaan daar dan ook niet het strand op of de zee in. We lopen over de boulevard langs zee waar we een speeltuin tegenkomen, waarin de jongens even kort kunnen spelen. In de verte boven zee zien we een reddingshelicopter, waar iemand ingehesen wordt, maar het is te ver om te zien hoe of wat. De speeltuin was verder niet echt ‘Zeger-veilig’, dus onze kamikazepiloot snoeren we weer vast in de buggy. Verder langs de boulevard heeft heen zin, dus we lopen terug het centrum om uiteindelijk lekker te lunchen bij een Japanner met de lunchspecial: ‘ramen & gyoza’s’ (noodlesoep en gebakken rijstflapjes). Zeger wil altijd zelf eten, met alle gevolgen van dien, maar met chopsticks mag Roeland ‘m ineens voeren! Quint vindt alleen de noedels lekker, maar ze hadden al een boterham met pindakaas op, dus de magen zijn weer gevuld.

In het centrum zit een leukere speeltuin, dus daar kunnen ze nog even echt los. Zeger is ook hier helaas weer echt een gevaar, hij gaat namelijk niet van de glijbaan, maar is alleen maar balorig zijn hoofd door een groot gat op 1,5 m hoogte aan het steken waar hij met zijn hele lijf door past, dus Roeland houdt de wacht. Daardoor zijn wij het op een gegeven moment zat, en we gaan weer terug richting werf, waar ook een strandje is in de haven. Daar loopt het heel geleidelijk af, geen golven, ideaal om de kids te laten poedelen. We eindigen met een koude douche voor de kids om ‘t zand kwijt te raken, echt geweldig dat de voorzieningen zo goed zijn! Overal waterkraantjes om te drinken of je flesje te vullen, douches, genoeg prullenbakken, openbare toiletten die netjes zijn, etc.

15:15 uur hebben we de ferry terug maar Circular Quay, het was heerlijk, maar het is ook fijn om nog even te chillen in het appartement. ‘s Avonds pakken we weer spullen in, morgen met vliegtuig naar Nieuw-Zeeland! Eindeloos zoeken we naar de tweede schoen van Zeger die we nergens kunnen vinden: alle kasten open, laatjes open, alle kussens van de bank, etc... uiteindelijk blijkt hij onder een tafeltje te liggen, met een laag plankje vlak bij de grond waar dat kleine schoentje net onder paste. De gezelligheid was (door de frustratie dat Zeger z’n schoen misschien wel in de prullenbak had gegooid) even ver te zoeken, maar keerde daarna gelukkig weer terug. Roeland heeft nog een schitterende foto gemaakt van het Opera House dat deze avond anders uitgelicht was met groen- en roodtinten.