Reisdag 9: Via Eumundi naar Glasshouse Mountains

20 oktober 2018 - Eumundi, Australië

De jongens trekken het toch wel erg goed allemaal. Ze hebben de afgelopen nachten samen in een 2-persoonsbed en dat gaat geweldig! Je merkt ook hoe fijn ze het vinden, want ‘s nachts horen we ze minder vaak en ‘s ochtends horen we ze soms door de babyfoon samen spelen. Deze nacht gaat ‘t ook weer goed, het vroege opstaan waren we inmiddels aan gewend... De jongens zijn vandaag ook weer even na 6 uur wakker, want het is (te) vroeg licht op hun kamer. Wel een prima manier om op tijd, maar toch op ons gemak te vertrekken!

We hebben in alle rust gister al het meerendeel van de spullen ingepakt en op hun slaapkamer lag niets, dus er was vanmorgen pas weer een moment van onrust bij Zeger toen hij merkte dat we weg gingen. Samen ontbeten en brood klaargemaakt, dus we kunnen in theorie non-stop rijden. Met 5 uur pure reistijd is dit een van de langste ritten.

Vooraf hebben we nog niet direct de intentie om tussendoor te stoppen om iets te bekijken, maar Fleur ontdekt (in onze Lonely Planet uit 2001) dat er in Eumundi elke zaterdag tot 14:00 uur een grote markt moet zijn. Het ligt op de route, dus zelfs als het niets is, verliezen we er amper tijd aan. Onderweg zien we onder andere akkerbouw rond Bundaberg en op sommige plaatsen bomen met schitterende paarse bloesem. We stoppen langs de weg voor verse ananassen en avocado’s. Wat is het fruit in zo’n mobiele kraam toch goedkoop en mooi van kwaliteit! 3 heerlijke ananassen voor slecht 5 AUD, terwijl ze in de winkel 3 AUD per stuk zijn. We moeten ons inhouden om niet ook nog een doos mango’s mee te nemen. Onderweg helaas nog wat vertraging door een ongeval, waarbij je merkt dat er vaak geen opties zijn om alternatieve wegen te nemen. We komen uiteindelijk even na 13:00 uur aan in Eumundi.

Het blijkt een enorme braderie-achtige markt te zijn, met veel zelfgemaakte producten. En het is écht een markt waar Australiërs zelf heen gaan, dus wel toeristisch, maar niet met allemaal ‘koala/kangoeroe-toeristen-producten’. Ik, Roeland, heb er bij een klein kledingzaakje een nieuwe cargo-korte broek gekocht. De jongens konden nog even heerlijk in de speeltuin, voor we nog een klein stukje langs de hoofdstraat liepen.

Soms heb je van die eettentjes wat pareltjes zijn en zo eentje liepen we hier tegenaan! Pizza’s die vers voor je worden bereid en slechts een 3-tal tafeltjes buiten. Tijdens het wachten op de pizza nog even de slab uit de auto wezen halen en bij de bakker vers (écht) brood voor morgenochtend! We hebben er echt één van de lekkerste pizza’s gegeten, die we in jaren hebben gegeten! Dus ook een 2e pizza besteld en daarmee uitgebreid geluncht, zodat we ‘s avonds al van het verse brood konden genieten.

De rest van de rit gaat voorspoedig. De Glasshouse Mountains Eco Lodge is prima te vinden en prachtig aangelegd. Wat zit er een werk in deze accomodatie! Deels een oude kerk, deels ‘nieuwbouw’ uit de jaren ‘90 en ook zit er heel veel liefde (en meer dan 1.000 manuren per stuk) in de oude treinwagons die zowel als accomodatie als gedeelde keuken worden ingezet. De gezelligheid die dit geeft, door de interactie met andere gasten is heel erg leuk. Ook de beheerders die er, naar we pas later ontdekken, slechts enkele dagen voor onze aankomst zijn begonnen zijn super! Echt een topplek!